Mina meddelanden

Statens servicecenter är ansluten till tjänsten Mina meddelanden. Genom tjänsten tillhandahåller vi lönespecifikationer och kontrolluppgifter till kunders anställda, i en säker digital brevlåda.

Tjänsten Mina meddelanden gör det möjligt för myndigheter och kommuner att skicka digital post till privatpersoner och företag. Mottagaren får sin myndighetspost säkert och samlat i en egen digital brevlåda och kan öppna och läsa den oberoende av tid och plats.

Mina meddelanden har utvecklats och förvaltats av Skatteverket. Sedan den 1 september 2018 har Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, tagit över ansvaret för Mina meddelanden, och gett Skatteverket i uppdrag att fortsättningsvis förvalta och utveckla tjänsten under en övergångstid. För redan anslutna myndigheter samt nya anslutningar förändras därmed i nuläget ingenting.

En film om Mina meddelanden från Skatteverket.

Vad vi skickar som digital post

Statens servicecenter skickar lönespecifikationer till våra kunders anställda som komplement till att vi gör dem tillgängliga via lönesystemen eller post.

Att få sin lönespecifikation digitalt har många fördelar, exempelvis:

  • Mottagaren kan läsa sin lönespecifikation oavsett tid och plats, i
    mobiltelefon, läsplattan eller hemdatorn.
  • Det är miljövänligt.
  • Det är kostnadseffektivt för staten.
  • Det är säkert.

​Vilka som kan få digital post av oss

Vi kommer att ansluta alla våra kunder och skicka lönespecifikationer till alla våra kunders anställda, oavsett vilket lönesystem som används. Sedan november 2017 är lönesystemet Palasso anslutet och sedan september 2018 även systemet Primula. Det innebär att alla kunder som använder Palasso och Primula också kan erbjuda sina anställda digitala lönespecifikationer.

Vi återkommer med information om när vi ansluter lönesystemet Heroma, så att även myndigheter som använder detta system kan få ta del av tjänsten.

Frågor och svar om tjänsten

​Kostar tjänsten något?

Nej, tjänsten är kostnadsfri för våra kunder.

​Behöver kunden förbereda något innan en anslutning?

Nej, vi på Statens servicecenter sköter alla förberedelser åt er. Vi skickar dock inga digitala lönespecifikationer förrän ni har godkänt det. När det är dags att ansluta er så hör vi av oss med mer detaljerad information.

Finns det något stödmaterial att ta del av?

Ja. Det finns massor av information om tjänsten på webbplatsen för Mina meddelanden.

Besök Mina meddelanden

​Hur gör era anställda för att börja ta emot digitala lönespecifikationer?

För att börja ta emot lönespecifikationer från oss behöver du skaffa en digital brevlåda hos någon av de brevlådeoperatörer som är anslutna till Mina meddelanden. Det krävs också att du har e-legitimation, till exempel BankID.

På webbplatsen för Mina meddelanden finns mer information om vilka myndigheter som skickar digital myndighetspost i dag samt vilka brevlådeoperatörer som du kan skaffa beroende på ditt behov. På webbplatsen för Mina meddelanden kan du läsa mer om hur du skaffar en digital brevlåda.

Om digital brevlåda hos Mina meddelanden

Kontakt

För fler frågor om digital post på Statens servicecenter är du välkommen att kontakta vår kundservice via Portalen eller kundansvarig.

Besök Portalen

Kontakta kundansvarig

Våra tjänster