Generaldirektör Thomas Pålsson besöker servicekontoret i Brandbergen

Kontoret i Brandbergen har snart varit öppet i ett år. Det har snabbt blivit en viktig mötesplats för många boende i Brandbergen. De söker sig hit för att få hjälp och stöd när det gäller frågor om skatter, folkbokföring, socialförsäkringar, pensionsvillkor och mycket annat.

Etableringen av servicekontoret i Brandbergen är en del av reformen att erbjuda statlig lokal service i utsatta områden. Den 1 juni tog Statens servicecenter över ansvaret för landets 113 servicekontor från Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten. Måndagen den 3 juni besöker generaldirektör Thomas Pålsson kontoret i Brandbergen. Det är första dagen när kontoren öppnar upp i Statens servicecenters regi.

– Det är glädjande att se att den statliga servicen gör skillnad när den kommer närmare medborgarna, säger generaldirektör Thomas Pålsson.

Antalet besök har ökat med 150 procent sedan kontoret öppnade för snart ett år sedan. Totalt sett har landets servicekontor närmare fyra miljoner besök årligen. Tanken är dessutom att erbjuda mer service inom kort när Arbetsförmedlingen ansluter sig till servicekontoren.

– I takt med att besökarna kan gå till ett och samma ställe och få hjälp och stöd med fler tjänster kommer besöken fortsätta öka, säger Thomas Pålsson.

I samband med besöket finns möjlighet att boka tid för enskilda intervjuer med generaldirektör Thomas Pålsson.

Senast uppdaterad: 2024-01-26