Nu erbjuder servicekontor en del av Arbetsförmedlingens tjänster

Statens servicecenter tar över den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg. Under juni införs verksamheten på 18 servicekontor. Under hösten kommer totalt cirka 70 servicekontor kunna erbjuda kundtorgstjänsten.

Syftet med införandet är att arbetssökande och arbetsgivare ska få möjlighet till spontanbesök på servicekontor för att få hjälp med enklare ärenden som allmän information och guidning i Arbetsförmedlingens digitala tjänster.
Efter först ha genomfört ett pilotprojekt bedrivs nu sådan verksamhet på servicekontoren i Hässleholm, Motala, Skellefteå, Strömstad, Söderhamn och Växjö.

Under juni tas Arbetsförmedlingens service på kundtorgen över av servicekontoren vid följande orter:
Avesta, Gällivare, Haparanda, Hudiksvall, Jokkmokk, Kiruna, Kramfors, Ludvika, Sollefteå, Sorsele, Storuman, Strömsund, Torsby, Vansbro, Vilhelmina, Åsele, Älmhult och Överkalix.

– Kundtorgstjänsten är ett viktigt uppdrag. Vi såg under pilotförsöket att det blir lättare för många av våra besökare när fler myndighetstjänster samlas under samma tak, säger Statens servicecenters generaldirektör Thomas Pålsson.

– Samarbetet med Statens servicecenter är ett viktigt led i vårt arbete med att säkerställa en lokal närvaro i hela landet. Med samarbetet kan vi genom servicekontoren erbjuda kunderna generösare öppettider på fler platser i landet än vad Arbetsförmedlingen kan erbjuda med nuvarande kontorsnät, säger Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Mindhammar.

Den 2 juli 2019 tecknades en överenskommelse om samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Statens servicecenter. Målet var att servicekontoren tar över den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg.

Servicekontoren erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Sammanlagt har servicekontoren i landet drygt 3 miljoner besökare årligen.

Våra servicekontor

Senast uppdaterad: 2020-05-28