Beredskap för fortsatt god medborgarservice
Statens servicecenter fortsätter ge god service till medborgare via servicekontoren kopplat till hanteringen av covid-19.
– Statens servicecenter har en viktig samhällsuppgift. På grund av sjukdomsfall har under de sista dagarna ett antal kontor i landet stängts ner. Vår inriktning är nu att anpassa servicekontoren efter den rådande situationen och vi har skapat ytterligare beredskap för att möta olika typer av händelseutvecklingar. Det gör vi för att upprätthålla verksamheten på kontoren så länge smittspridningen håller i sig, säger generaldirektör Thomas Pålsson.
Statens servicecenter har beredskap för att omfördela servicehandläggare mellan servicekontor. Myndigheterna Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket fortsätter ge fullgod service via e‑tjänster och kundsupport.
– Vi månar om våra besökare och anställda vid servicekontoren och tar coronasituationen på största allvar. Vi står med denna anpassning rustade att fortsätta ge god service till medborgarna. Vår ambition är att minst 50 procent av våra kontor ska vara öppna under hela coronasituationen, säger Thomas Pålsson.
Servicekontorens verksamhet
På servicekontoren samverkar Statens servicecenter med Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket för att på ett och samma kontor kunna erbjuda hjälp och stöd i olika frågor. Det innebär att varje servicehandläggare kan hjälpa till med både skatte-, socialförsäkrings- och pensionsärenden. Vi har också ett samarbete med Arbetsförmedlingen vilket innebär att vi i dag på sex orter i landet träffar arbetssökande för vägledning och information i Arbetsförmedlingens digitala tjänster.
Servicekontor ger allmän vägledning och hjälp med myndigheternas e‑tjänster, exempelvis att fylla i blanketter och ansökningar, samt fördjupad rådgivning avseende information om pågående ärenden. Kunderna kan också få hjälp att boka möten med handläggare i specifika ärenden. På vissa servicekontor erbjuds i dag även möjlighet att ansöka om id-kort.
Det finns 113 servicekontor med cirka 800 servicehandläggare. Servicekontorens tjänster är efterfrågade och kontoren har närmare tre miljoner besök årligen.