Betydelsefullt samarbete mellan Nordens statliga servicecenter

Jenny Jernberg, verksamhetsområdeschef it och utveckling på Statens servicecenter pratade om AI.
AI, digitalisering och standardisering stod i fokus när Nordens statliga servicecenter samlades i Reykjavik den 8–9 maj för årets Nordic Shared Service Centre Forum.
Under två dagar utbytte deltagare från Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island erfarenheter kring hur vi kan utveckla administrativa tjänster och möta gemensamma utmaningar.
– Det har varit väldigt givande dagar. Genom att dra lärdomar av varandra och hur olika servicecenter arbetar kan vi hjälpa och inspirera varandra i arbetet med att utveckla och effektivisera våra administrativa tjänster och våra arbetssätt, säger Johan Noldal, avdelningschef systemförvaltning.
Utökat samarbete kommande år
Fokus för Statens servicecenters arbete i Nordic Shared Service Centre Forum kommande år är effektivisering som bidrar till en bättre tjänsteleverans och en ökad kostnadseffektivitet. Därför föreslog vår delegation att verka för att utöka erfarenhets- och informationsutbyte med deltagande myndigheter mellan mötena.
– Samtliga myndigheter såg positivt på vårt initiativ att ta fram en gemensam beskrivning av nationella förutsättning och former för statlig resurssamverkan, vilket känns väldigt kul, säger Daniel Pettersson, rådgivare till generaldirektören och vår nationella kontaktperson för Nordic Shared Service Centre Forum.
Finland ligger långt fram inom RPA-teknik
Vid mötet presenterade de olika servicecentren sina nationella strategier för AI, automatisering och RPA. När det gäller RPA (Robotic Process Automation) ligger Finland i framkant.
– Vi har stor nytta av att ta del av information och erfarenheter av hur de andra länderna arbetar med AI och digitalisering, inte minst från Finland som har kommit långt med att införa RPA i sina system, säger Peter Stöckel, avdelningschef kundmöte, tjänsteutveckling, anslutning och support.
Starka tillsammans genom erfarenhetsutbyte
Sedan starten har ambitionen med det nordiska samarbetet varit att lära av varandra och stötta varandra i tjänsteutvecklingen och i gemensamma områden. De olika servicecentren kommer nu att utse en särskild kontaktperson för att underlätta och stödja ett utökat informationsutbyte.
– Genom att ta del av andra nordiska myndigheters smarta lösningar, behöver man inte uppfinna hjulet på nytt. Vi blir starkare tillsammans, säger Jenny Jernberg, verksamhetsområdeschef it och utveckling.
Nästa år är det Statens servicecenters tur att vara värd för mötet med de nordiska statliga servicecentren.
Om Nordic Shared Service Centre Forum
Nordic Shared Service Centre Forum är ett samverkansforum för de statliga servicecentren i Norden. Det startades för elva år sedan på initiativ av Statens servicecenters dåvarande generaldirektör Thomas Pålsson och den första träffen skedde i Sverige. Sedan dess har generaldirektörerna från respektive servicecenter tillsammans med ansvariga för produktionen träffats en gång per år hos något av de nordiska servicecentren.