Nationellt ID-center ska stärka arbetet mot identitetsbedrägerier

Foto: Fialotta Bratt, Skatteverket.
Tillsammans med Skatteverket, Migrationsverket och Polismyndigheten föreslår Statens servicecenter att ett nationellt ID-center skapas i Sverige. Syftet är att minska identitetsbedrägerier, förbättra identitetskontroller och samordna arbetet mellan myndigheter.
Förslaget om att inrätta ett nationellt ID-center är en del i en slutredovisning av ett regeringsuppdrag som lämnats den 30 september, av Statens servicecenter, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket som samordnat uppdraget.
Det nationella ID-centret föreslås organiseras inom Polismyndigheten och ska byggas upp tillsammans med uppdragets övriga myndigheter. Centrets fokusområde ska vara att erbjuda stöd och utbildning inom dokumentkunskap, biometri och metod. Att driva en identitetsfokuserad omvärldsbevakning för att säkerställa aktuell kunskap och ett kontinuerligt lärande inom området ska också vara centralt.
– Att vi har en tillförlitlig identitetsförvaltning är centralt för ett robust samhälle. Vi behöver stärka kompetensen i stort och öka samverkan mellan myndigheter för att på allvar bekämpa identitetsrelaterad brottslighet, säger Kristina Jonsson, utredare på Statens servicecenter som representerat myndigheten i arbetsgruppen för regeringsuppdraget.
I arbetet har erfarenheter hämtats från redan etablerade nationella ID-center i Norge, Danmark och Nederländerna, vilka har bidragit till effektivare kontroller och minskat identitetsmissbruk i respektive land.
Beslut om det här uppdragets genomförande väntas från regeringen under hösten men inledande planeringsarbete har redan påbörjats.