Digitalisering i fokus när vi gästar DigiPodd

Poddinspelning pågår. Digitalidags Hedda Svensson samtalar med Melina Pettersson, servicehandläggare på Statens servicecenter.
Den 10 oktober deltar Statens servicecenter i Digitalidag för sjätte året i rad. Inför temadagen har vi gästat DigiPodd och pratat om det vi gör varje dag – att guida våra besökare i myndigheters digitala tjänster.
Digital inkludering är ett ledord för temadagen Digitalidag, numera en del av Post- och telestyrelsen. Och digital inkludering är något vi arbetar med varje dag på de statliga servicekontoren och om detta handlar det senaste avsnittet av DigiPodd som där programledare Hedda Svensson, från Digitalidag, gästas av Melina Pettersson, servicehandläggare på ett servicekontor i Malmö samt Elna Olsson, verksamhetsutvecklare på Statens servicecenter och aktiv i Digitalidags operativa styrgrupp.
– Från att tidigare ha hjälpt besökare med deras ärenden hos våra samverkansmyndigheter, hjälper vi dem nu också att själva navigera och hantera de digitala tjänsterna, som hela tiden utvecklas och blir bättre, säger Melina Pettersson som tog chansen att delta i poddinspelningen för att få fler att förstå servicekontorens roll i att såväl erbjuda ett fysiskt möte som att stötta besökare i att våga vara digitala.
Hjälp att bli myndighetsdigital
Många är idag digitala, men inte alla är säkra på hur de ska använda sig av myndigheternas digitala tjänster.
– Vi finns på servicekontoren för den som känner sig osäker. Kanske räcker det med att man kommer förbi oss en eller två gånger. Om någon vill ha hjälp med att fylla i en ansökan om till exempel föräldrapenning, så kan vi gå igenom hur det funkar tillsammans. Sen kanske man kan fylla i det själv på sin mobil nästa gång, säger Melina Pettersson.