Vi bidrar till smidigare etablering för internationell kompetens

Emma Flod, Statens servicecenter

Emma Flod, utredare vid Statens servicecenter, deltar i pilotprojekten inom Work in Sweden, där nya arbetssätt för samlad service testas.

Att etablera sig i ett nytt land innebär ofta många frågor och kontakter med olika myndigheter. På servicekontoren i Malmö och Örebro prövar Statens servicecenter tillsammans med flera aktörer hur samlad service kan underlätta för personer som flyttar till Sverige för att arbeta.

Sverige konkurrerar i dag med andra länder om att locka till sig och behålla kvalificerad arbetskraft. För att lyckas behöver vägen in i arbetslivet vara tydlig, effektiv och samordnad. I regeringsuppdraget Work in Sweden samarbetar elva myndigheter och Business Sweden för att skapa bättre förutsättningar för etablering av internationell kompetens.

Pilotprojekt på servicekontor i Malmö och Örebro

Statens servicecenter bidrar med erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer och att ge vägledning i kontakter med myndigheter. På servicekontoren i Malmö Värnhem och Örebro pågår nu pilotprojekt där vi, tillsammans med kommuner och externa aktörer, prövar hur samlad service kan underlätta etableringen för kvalificerad arbetskraft och deras familjer.

I piloterna deltar kommuner, regioner och lärosäten. Tillsammans med servicehandläggare och kommunvägledare testar vi hur samordnad information och gemensamma möten kan ge bättre stöd.

– Genom att möta flera aktörer på samma plats blir det lättare för den som kommer till Sverige att få överblick och förstå vilka steg som behövs. Det sparar tid både för den enskilde och myndigheterna, säger Emma Flod, utredare vid Statens servicecenter.

Work in Sweden, servicehandläggare möter besökare, Statens servicecenter

På servicekontoret i Örebro möter servicehandläggare personer som flyttat till Sverige för att arbeta. Genom pilotprojektet testas hur stat och kommun tillsammans kan göra etableringen enklare.

Kunskap som utvecklar framtidens service

Pilotprojekten handlar om att samla kunskap och erfarenheter för att stärka samverkan mellan den statliga och kommunala servicen. Målet är att bidra till en mer samordnad etableringsprocess och ge underlag för fortsatt utveckling av servicekontoren.

– Vi vill ta reda på hur vi tillsammans kan göra det enklare att komma in i det svenska samhället. De insikter vi får här blir viktiga i vårt fortsatta arbete med att utveckla servicekontoren utifrån människors behov, säger Emma Flod.

Fakta om Work in Sweden

Regeringsuppdraget Work in Sweden handlar om att attrahera, etablera och behålla internationell kompetens som är viktig för Sveriges konkurrenskraft. Uppdraget leds av Tillväxtverket och genomförs i samarbete med tio myndigheter och Business Sweden.

 

Statens servicecenter bidrar bland annat genom pilotprojekt som undersöker hur myndighetskontakter kan göras smidigare för personer som flyttar till Sverige för att arbeta.

 

Läs mer om Work in Sweden (Tillväxtverket)

Senast uppdaterad: 2025-10-17