Tillsammans mot välfärdsbrott

Bild på personer som står framför ett presentationsmaterial i ett sammanträdesrum.

När myndighetschefer från MUR-nätverket samlades den 21 oktober talades bland annat om vikten av gemensamma principer för att säkra tillgång till rätt uppgifter som ger största möjliga effekt.

Statens servicecenter ingår sedan 2023 i det myndighetsgemensamma nätverket MUR – där vi samarbetar tillsammans med 25 myndigheter för att utveckla myndigheternas förmåga att identifiera och förhindra missbruk och brott mot välfärdssystemen.

Syftet med samarbetet är att stärka den gemensamma förmågan att förebygga och förhindra brott mot välfärdssystemen.

Den 21 oktober deltog generaldirektör Åsa Lindh i nätverkets möte.
Frågorna om felaktiga utbetalningar står högt på agendan i hela statsförvaltningen, och Statens servicecenters arbete är en viktig del i helheten.

Ökad samverkan ger resultat

– Det här samarbetet är en mycket viktig pusselbit för att vi ska kunna möta de utmaningar som finns inom välfärdssystemen. Genom att dela erfarenheter och utveckla gemensamma rutiner blir vi starkare tillsammans, säger Åsa Lindh, generaldirektör.

Servicekontoren har en viktig roll i arbetet med att minska välfärdsbrott genom att ge besökare korrekt information och därmed minska risken för omedvetna fel. Under året har Statens servicecenter sett en ökning av antalet underrättelser jämfört med föregående år. Detta innebär att servicehandläggarna fångar upp signaler om oriktiga uppgifter eller misstänkt fusk, och delar dessa med berörda myndigheter i enlighet med FUT-lagen.

– Genom vårt arbete i MUR och tillsammans med andra myndigheter stärker vi både välfärdens legitimitet och medborgarnas förtroende, säger Åsa Lindh.

Fler initiativ för ökad säkerhet

Utöver det löpande samarbetet inom MUR driver vår myndighet flera initiativ för att stärka samverkan och öka säkerheten. En förstudie pågår tillsammans med Bolagsverket om kontroll genom personlig inställelse. Vi deltar också i arbetet mot ett nytt nationellt id-center tillsammans med Skatteverket, Polismyndigheten och Migrationsverket.

På uppdrag av regeringen har Statens servicecenter analyserat möjligheten att tillhandahålla en tjänst som möjliggör kategoribaserad styrning av statliga myndigheters inköpsverksamhet. Ett införande av en sammanhållen ekonomitjänst som inkluderar inköpsanalys skulle bidra till att korruption motverkas och att kostnadseffektiviteten i statsförvaltningen främjas.

Senast uppdaterad: 2025-10-22