Servicekontoret i Karlshamn blir kvar

Avvecklingen av servicekontoret i Karlshamn stoppas. Detta efter beslut av styrelsen den 23 oktober.
– Vi har en viktig roll att finnas i hela landet och ska på sikt vara närvarande i samtliga FA-regioner*, säger Paul Larsson, verksamhetsområdeschef för medborgarservice på Statens servicecenter.
I budgetpropositionen föreslås Statens servicecenter få en anslagsökning på tio miljoner om året för att vi ska säkra vår närvaro i samtliga FA-regionerna på sikt. Styrelsen har nu omprövat sitt beslut att avveckla servicekontoret i Karlshamn. Servicekontoret i Karlshamn skulle ha stängt i december i år, något styrelsen fattade beslut om i juni. En sådan avveckling skulle dock innebära att vi inte längre har någon verksamhet i den FA-regionen.
Av de servicekontor som funnits i planen för avveckling är Karlshamn det enda som inte redan stängt. Myndigheten har tidigare lämnat tre FA-regioner i och med avvecklingar av servicekontoren i Arvika, Bollnäs och Ludvika.
Närvaro i alla FA-regioner på sikt
Samtidigt som Statens servicecenter för ett drygt år sedan fick besked om minskade anslag, gavs myndigheten också rådighet att själva bestämma var vi skulle bedriva servicekontorsverksamhet - med tillägget att vi på sikt ska finnas i samtliga FA-regioner. Sedan dess har Tillväxtverket utökat antalet FA-regioner, från 60 till 71, vilket innebär att vi idag saknar närvaro i nio FA-regioner.
*Vad är en FA-region?
En funktionell analysregion (FA-region) är en region, inom vilken människor kan bo och arbeta. FA-regioner syftar därmed till att spegla geografiska områden som utgör lokala arbetsmarknadsområden på lång sikt. Indelningen i FA-regioner är ett verktyg för regionala beskrivningar, analyser och prognoser. En FA-region består av en eller flera kommuner och baseras i grunden på arbetspendling över kommungräns.
Källa: Tillväxtverket