Erfarenhetsutbyte och samarbete i fokus på Samverkansdagen

En man står på en scen.

Anders Sandin, verksamhetsområdeschef för myndighetsservice på Statens servicecenter.

Hur kan vi tillsammans bidra till en effektivare statsförvaltning? Det blev många intressanta dialoger om detta när myndigheter samlades för att utbyta erfarenheter och ta del av nyheter från Statens servicecenter.

Drygt två hundra deltagare från över hundra myndigheter samlades den 4 november på Garnisonen i Stockholm för att utbyta erfarenheter och få information från Statens servicecenter. Årets Samverkansdag hade temat samarbete, standardisering och trygghet – tre grundstenar för att tillsammans skapa bättre, säkrare och mer effektiva tjänster för hela statsförvaltningen.

Tillsammans för relevanta och effektiva tjänster

– Det var en väldigt givande dag. Att träffa kundmyndigheterna fysiskt och att dela kunskaper och erfarenheter är värdefullt och nödvändigt. Vi ska utveckla våra tjänster i nära samverkan med kundmyndigheterna så att vi kan erbjuda tjänster som är relevanta för dem, sa Anders Sandin, verksamhetsområdeschef för myndighetsservice på Statens servicecenter.

Ett av dagens huvudspår handlade om hur tjänster kan paketeras utifrån myndigheternas gemensamma behov. Emma Jäder och Ida Eklund, projektledare på Statens servicecenter, berättade om det pågående arbetet med att ta fram olika tjänstepaket – där dialog och förankring med många myndigheter är en central del. Deltagarna fick också möjlighet att lämna värdefulla synpunkter som tas med i det fortsatta arbetet.

Säkerhet och beredskap för trygga tjänster

Under dagen fick deltagarna också inblick i hur Statens servicecenter arbetar med beredskap och säkerhet. Genom att hantera allt från säkerhetskrav i upphandlingar av system till regelefterlevnad och kontinuerlig kvalitetssäkring inom tjänsterna ska kundmyndigheterna kunna känna sig trygga med att våra tjänster är säkra och robusta.

– Varje investerad krona i säkerhetsåtgärder i Statens servicecenters tjänster och informationssystem kommer samtliga anslutna myndigheter till del. Det skapar både effektivitet och robusthet i hela statsförvaltningen, säger Martin Frimansson, biträdande säkerhetsskyddschef på Statens servicecenter.

Samverkan som leder till förbättringar

Nicklas Dyrén, verksamhetsutredare på Statens tjänstepensionsverk (SPV) deltog med en programpunkt om tjänstepension och lön. Nicklas förklarade hur tjänstepension från statlig anställning fungerar, vad den består av och hur den hänger ihop med det som rapporteras in varje månad.

Utöver gemensamma programpunkter erbjöds flera seminarier i mindre grupper för information och dialog inom olika tjänsteområden samt mingel med SPV. Seminarierna handlade om hur samlad administration ger mer tid för kärnverksamhet, vad Statens servicecenter arbetar med för att säkra sina tjänster samt hur Statens servicecenter tillsammans med kundmyndigheterna kan skapa en starkare löneprocess genom gemensamma rutiner, ökad medvetenhet och tydlig dialog.

Senast uppdaterad: 2025-11-06