Fortsatt mycket nöjda besökare på servicekontoren

Kvinna går ut från ett servicekontor.

Nöjdheten bland servicekontors besökare håller i sig. Årets Nöjd kund index (NKI) ökade till 94 på en skala på 0-100, jämfört med 93 föregående år.

— Det är ett fantastiskt bra resultat som vi når upp till även i år. Jag vill verkligen tacka alla våra servicehandläggare för ett mycket bra arbete, säger Paul Larsson, verksamhetsområdeschef på Statens servicecenter.

Nästan samtliga som svarade i undersökningen uppger att de fick ett bra bemötande, svar inom rimlig tid samt den hjälp de behövde, oavsett typ av servicekontor och geografiska placering. Drygt nio av tio fick också den hjälp de behövde.

  • 96 procent fick ett bra bemötande
  • 96 procent fick den hjälp de behövde
  • 95 procent fick svar inom rimlig tid.

Fler ärenden till Migrationsverket

Det är fortsatt vanligast att man har ärenden och/eller frågor till Skatteverket (49 procent), dock har andelen minskat något jämfört med 2024. Resultatet visar även att andelen ärenden till Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har minskat, medan pensionsfrågor ligger på samma nivå som tidigare. Andelen svaranden som har haft ärenden till Migrationsverket har ökat från 9 till 12 procent.

Vid frågan om varför personen besökte ett servicekontor var den vanligaste anledningen att ärenden kräver fysisk närvaro på servicekontoret, så kallade inställelseärenden. Andra orsaker är digitala och språkliga hinder, önskan om personlig service och trygghet, samt behov av hjälp med komplexa ärenden.

Undersökningen genomfördes under veckorna 43 och 44 på 40 av Statens servicecenters kontor med hjälp av Origo Group. Totalt 4 140 svar kom in.

Vilka kontor som ingick i undersökningen togs fram med hjälp av ett stratifierat urval baserat på kontorsstorlek och region. Inom respektive strata gjordes därefter ett slumpmässigt urval av kontor som skulle delta i mätningen.

Bakgrund och syfte

Statens servicecenter genomför återkommande kundundersökningar för divisionen medborgarservice, som ansvarar för verksamheten på lokala servicekontor som finns över hela landet. På servicekontoren får privatpersoner och företag hjälp i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassans, Migrationsverkets, Pensionsmyndighetens och Skatteverkets tjänster.

Undersökningen syftar till att ta reda på hur nöjda kunderna var vid sitt senaste besök på ett av Statens servicecenters kontor och resultaten från mätningen är tänkta att användas vid Statens servicecenters förbättringsarbeten.

Senast uppdaterad: 2025-12-16