Malmöborna ges kommunal och statlig medborgarservice på samma plats

Ann Ekvall och Marie Edman Ljungholm.

Ann Ekvall, enhetschef för kontaktcenter i Malmö stadregionchef och Marie Edman Ljungholm.

Malmö stad och Statens servicecenter inleder den 15 juni ett permanent samarbete om att samlad medborgarservice ska ges från stat och kommun på samma plats vid servicekontoren i Rosengård och på Värnhem. Nu går det att ställa barn i kö till förskola och ansöka om föräldrapenning vid ett och samma tillfälle.

På servicekontoren arbetar Malmö stads kommunvägledare sida vid sida med Statens servicecenters servicehandläggare. Besökarna kommer att ges en personlig, samlad och digital service från stat och kommun i gemensamma lokaler. Verksamheten har drivits på prov vid servicekontoret i Rosengård sedan hösten 2020.

– Provverksamheten i Rosengård har gett bra resultat och nöjda kunder. Nu stärker och utvecklar vi medborgarservicen i Malmö genom mer samverkan mellan stat och kommun. Det är enklare för besökarna att gå till en enda plats för att få hjälp med flera frågor samtidigt, säger Statens servicecenters regionchef Marie Edman Ljungholm.

– Vi ser att samlokaliseringen med Statens servicecenter på Rosengård har gett ett stort mervärde i servicen till Malmöborna. Vi är glada för att kunna fortsätta och utveckla samarbetet och finnas på fler platser i staden tillsammans, säger Ann Ekvall, enhetschef för kontaktcenter i Malmö stad.

Adresserna till servicekontoren i Malmö som erbjuder både statlig och kommunal service är Frölichs väg 3 i Rosengård, och Fredsgatan 21 på Värnhem.

Mer om Malmö stads kontaktcenter

Kontaktcenter är medborgarnas väg in till kommunen. Kontaktcenters uppdrag är att göra det enkelt för Malmöbor, företagare och besökare att komma i kontakt med Malmö stad. Förutom att vara tillgängliga per telefon 8–17 på vardagar tar kontaktcenter även emot fysiska besök i stadshusets reception och på servicekontoren i Rosengård och på Värnhem.

Mer om Statens servicecenters servicekontor

Statens servicecenter erbjuder statlig lokal service sedan 1 juni 2019. Det sker genom en växande servicekontorsverksamhet, som i dag uppgår till 123 kontor från Kiruna till Ystad. På servicekontoren får medborgare och företagare vägledning kring tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Vid servicekontoret på Värnhem går det också att få hjälp med att ansöka om ett svenskt vaccinationsintyg från E-hälsomyndigheten.

Senast uppdaterad: 2022-06-16