Yttrande över betänkandet SOU 2025:12 AI-kommissionens Färdplan för Sverige (dnr Fi2025/00457)

Statens servicecenter har gått igenom AI-kommissionens färdplan för Sverige utifrån de perspektiv som myndigheten har att beakta och vill framföra följande.

Statens servicecenter instämmer i kommissionens uppfattning att "AI är för alla" och delar därför i stort uppfattningen att myndighetens servicekontor, med sin geografiska spridning, kan spela en roll i att tillgängliggöra AI‑tjänster för medborgarna. Det är viktigt att staten aktivt nyttjar redan etablerad infrastruktur för att leda Sveriges digitala transformation. En utökad användning av Statens servicecenters kontorsnät är ett bra exempel på det och en tydlig signal om statens åtagande att främja en hållbar och inkluderande AI‑utveckling på ett både kostnadseffektivt och medborgarnära sätt.

Det bör dock framhållas att ett tillhandahållande av kostnadsfria AI‑tjänster inte faller inom myndighetens nuvarande uppgifter. Det blir därför att betrakta som en ny uppgift för Statens servicecenter. Det krävs en fördjupad analys för att bland annat klarlägga myndighetens förutsättningar att omhänderta en tillkommande uppgift, inklusive påverkan på befintlig verksamhet, inte minst på servicekontoren.

Statens servicecenter har möjlighet att på regeringens uppdrag genomföra en sådan fördjupad analys av organisatoriska, rättsliga, fysiska och geografiska förutsättningar för att erbjuda kostnadsfria AI‑tjänster. Ett sådant uppdrag till myndigheten bör förenas med särskild finansiering.

I detta ärende har generaldirektör Åsa Lindh beslutat efter föredragning av enhetschef Erik Nordström. I den slutliga handläggningen har också rättschef Mikael Vall deltagit.

Ingivare/svar till: Finansdepartementet
Svar lämnat:
Diarienummer: 2025-00407-1.5.1

Senast uppdaterad: 2025-06-04