Om Statens servicecenter

Vår vision är att tillsammans göra staten mer tillgänglig och effektiv. Genom att tillhandahålla administrativa tjänster till myndigheter, och lokal statlig service till medborgare och företagare, bidrar vi till samhällsnytta för alla.

Jobba hos oss

På Statens servicecenter arbetar vi med att förenkla vardagen för privatpersoner och myndigheter. Genom att samla flera myndigheters behov under samma tak har vi möjlighet att skapa skalfördelar, dela kunskap och bidra till att vi tillsammans sparar tid och resurser.

Vi ger myndigheter trygg, administrativ service och välkomnar alla medborgare och företagare till våra servicekontor för hjälp i myndighetsärenden som kräver personlig vägledning.

Snabba fakta om Statens servicecenter

  • Vi är en statlig myndighet under Finansdepartementet.
  • Vi sköter administration åt närmare 170 statliga myndigheter med fokus på administrativa tjänster och konsultstöd inom ekonomi, lön och HR.
  • Våra tjänster till myndigheter täcker in 47 procent av alla statsanställda.
  • På våra servicekontor erbjuder vi vägledning och service för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
  • Under 2023 hanterade de statliga servicekontoren drygt tre miljoner ärenden och tog emot närmare 2,6 miljoner besökare.
  • Vi är beredskapsmyndighet inom sektorn för ekonomisk säkerhet.

Relaterad information

Vårt uppdrag
Organisation

Om Statens servicecenter
Senast uppdaterad: 2024-07-31