Snabbfakta om arbetsgivaren
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda. Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle. Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Vi vänder oss främst till dig som idag arbetar med löneadministration.

Anställningen är placerad inom avdelningen för lönerelaterade tjänster 2 som har 5 enheter med totalt ca 90 medarbetare. På den aktuella enheten för systemadministration finns ca 20 medarbetare fördelat på orterna Gävle, Göteborg, och Östersund. Nu söker vi medarbetare till Östersund.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Rollen som systemadministratör innebär förvaltning och utveckling i lönesystemet. Dina ärenden kommer via vårt ärendehanteringssystem som andra linje och kan avse behörigheter, lönearter, rapporter/statistik, ekonomisk redovisning, styrtabeller och uppsättning av inrapporteringsformulär. Du kommer att delta i olika former av interna och externa samarbetsforum där både fysiska möten och virtuella möten är förekommande. Arbetsuppgifterna varierar under året utifrån de årsrutiner som finns. I rollen arbetar du internt gentemot lön samt externt mot kunder och leverantör. Du kommer jobba med åtskilliga kunder samtidigt vilket gör att det är viktigt att du kan hantera flera kunder och deras olika uppsättningar parallellt. Vidare så kommer du ha ett tätt samarbete med systemleverantör avseende såväl problemlösning som utveckling.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• Relevant utbildning inom t ex systemadministration eller lön alternativt motsvarande kompetens förvärvat genom att ha arbetatat minst ett år med liknande arbetsuppgifter som arbetsgivaren bedömmer relevant för tjänsten
• Erfarenhet av att ha arbetat inom något av följande områden: lön eller systemadministration de senaste fem åren

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Att bidra till ett gott samarbete med såväl dina kollegor som externa aktörer
• Att ge god service, internt och externt
• Att vara flexibel där du ser förändringar som utvecklande
• Att vara konsultativ och lösningsorienterad
• Att kunna strukturera och prioritera ditt arbete

Dessutom är det meriterande om du har:
• Kunskap och erfarenhet gällande lönesystemet Primula
• Erfarenhet av att ha arbetat inom support
• Erfarenhet av att ha arbetat inom behörighetshantering

Övrigt

Anställningen är en tillsvidaretjänst på 100%.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund.
Resor kan förekomma.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 17 oktober, 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Intervjuer planeras att påbörjas under vecka 42, 2021.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet. Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner

Pontus SilfverT.f enhetschef010-456 04 22
Annika AnderssonFacklig kontaktperson ST010-456 00 57
Towa EngFacklig kontaktperson Saco-S010-456 03 91
Håkan AleniusFacklig kontaktperson SEKO026-65 65 82