Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som registrator vid Statens servicecenter kommer du att arbeta med hantering av inkommande handlingar, bedömning och klassificering av handlingar, samt registrering och diarieföring i ett digitalt diarieföringssystem. Arbetet innefattar även kontroll av ärendeakter, kvalitetssäkring och arkivering av handlingar.
Arbetet som registrator innebär mycket samarbete och kontakt med andra delar av myndigheten runt om i landet. Att delta i utveckling av registraturen och etablering av ett myndighetsgemensamt arbetssätt är en central del av arbetet.
Statens servicecenters registratur utgör en del av myndighetens rättsavdelning. Rättsavdelningen består av två enheter och har idag verksamhet i Gävle och Stockholm. Den aktuella tjänsten kommer att vara placerad i Gävle där nuvarande medarbetare inom registraturen arbetar.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom registrering eller arkivering som Statens servicecenter bedömer som relevant för tjänsten
• Aktuell erfarenhet av arbete med motsvarande arbetsuppgifter inom statlig sektor
• Aktuell erfarenhet av diarieföring i digitala dokument- och ärendehanteringssystem
• God kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och hantering av allmänna handlingar, tex offentlighets- och sekretesslagstiftning och förvaltningslagen
• Erfarenhet av att ge stöd och support inom området
• Erfarenhet av att delta vid interna informations- och utbildningsinsatser inom området
• Goda och aktuella datakunskaper

Vidare ska du ha förmåga att: 
• Uttrycka dig obehindrat på svenska, muntligt och skriftligt
• Arbeta såväl självständigt som i team
• Se helheter inom verksamheten och vara flexibel
• Ha hög serviceförmåga
• Planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt
• Vara noggrann, kvalitetsmedveten och ha gott ordningssinne

 Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet alternativt utbildning inom arkivområdet

Övrigt

Anställningen är heltid och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle.
Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 8 mars. Urval sker löpande, vi ber dig därför att skicka din ansökan så snart som möjligt. 

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner

Christine Repond

Enhetschef, rättsenheten i Gävle

010-456 05 29

Annika Andersson

Facklig kontaktperson ST

010-456 00 57

Towa Eng

Facklig kontaktperson Saco-S

010-456 03 91

Håkan Alenius

Facklig kontaktperson SEKO

026-65 65 82